Het lijkt misschien voor de hand liggend dat een website een goede klantenservice aanbiedt.
Maar in de praktijk valt dat vaak nog vies tegen. Wanneer je een vraag hebt of een klacht indient, duurt het vaak een paar dagen voordat je een antwoord krijgt. Gelukkig zijn de meeste bedrijven nu wakker geschud en bieden ze een nieuwe vorm van klantenservice aan, namelijk: live chat. Maar heeft een live chat nou echt zoveel impact op conversie we denken?
Hieronder leggen we de voor- en nadelen uit.

1. Van alle klantenservice opties die er zijn, wordt live chat het meest gebruikt. Live chat biedt bezoekers de mogelijkheid om hun vraag gelijk te stellen. Door beter te communiceren met klanten creëer je een stukje vertrouwen en vooral duidelijkheid.  Daarbij is het ook persoonlijker, wat ervoor zorgt dat bezoekers sneller terugkomen. 

2. Live chat zorgt voor snel en gemakkelijk contact tussen de bezoeker en de medewerker. Er is namelijk iemand aanwezig, die gelijk kan helpen. Wanneer mensen moeten gaan zoeken naar contactgegevens, haken ze nou eenmaal sneller af. Dit is bijvoorbeeld in een webshop zeer belangrijk, aangezien mensen hierdoor minder snel op verkoop overgaan. Wat uiteindelijk zorgt voor minder omzet, niet handig dus!

3. Vroeger was het vaak een eenrichtingsverkeer. Bedrijven communiceerde vaak alleen met nieuwsbrieven naar hun klanten toe. Nu kunnen zij veel sneller inspelen op tevredenheid van klanten, wat zorgt voor een betere website en meer uiteindelijk meer conversie!

4. Het zorgt voor minder werk achter de schermen. De meeste bedrijven kunnen vaak de hoeveelheid mails die ze binnenkrijgen niet allemaal gelijk beantwoorden, het kost gewoon té veel tijd. In een chat kun je meerdere gesprekken tegelijk hebben, wat het aantal binnenkomende e-mails aanzienlijk vermindert.

5. Hiertegenover staat, dat op elke pagina een pop-up op laten komen, misschien iets wat opdringerig overkomt. In een winkel willen we liever ook niet de hele tijd aangesproken worden, toch? Er zijn ook genoeg mensen die gelijk op het kruisje klikken. Vaak denken ze dat het een robot is die antwoord en gaan ze toch liever voor mailcontact.