Is sales wat voor jou? Is bij jou het glas altijd halfvol, ben je sociaal, gemotiveerd om de beste resultaten te behalen en bezit je een flinke portie doorzettingsvermogen? Lees dan verder om uit te vinden hoe je zo’n gewilde carrière start.

Gebruik je netwerk
Wat wellicht de eerste én allerbeste zet is om 100% zeker te weten dat sales hét vakgebied voor jou is, is om even door je LinkedIn-netwerk te browsen en contact op te nemen met iemand die actief is in sales. Trakteer hem of haar op een kopje koffie en vraag diegene de hemd van het lijf over zijn of haar baan. Indien je erachter komt dat het daadwerkelijk jouw droombaan is, dan heb je ook al een waardevolle referentie om een baan te kunnen vinden en jouw carrière te starten.

Praktijkervaringsales carriere Ook al tijdens je opleiding kun je een goede start maken door bijvoorbeeld een bijbaan in een callcenter of als accountmanager te nemen. Een andere optie is om vlak voor of na je afstuderen te starten met een sales traineeship, waarbij je tijdens je werk ook nog super leerzame trainingen krijgt. Zo leer je over het werven van potentiële klanten, pitchen, verkooptechnieken en hoe je om moet gaan met stakeholders. Of je nou wil starten met een bijbaan, startersfunctie of een traineeship, bij alle drie de opties zul je ontzettend veel leren.

Stay up-to-date!
Maar het leren is nooit afgelopen. Sales verandert door de jaren heen en het is erg verstandig om daarvan op de hoogte te blijven. Er zijn een heleboel interessante boeken te vinden over sales. Denk bijvoorbeeld aan boeken als Start With Why van Simon Sinek of SPIN Selling van Neil Rackham. Er zijn zelfs sales professionals die zweren bij het dagelijks lezen van sales boeken om zo een echte kenner van het vak te worden. Een redelijk recente topper om toe te voegen aan jouw boekenkast is To Sell is Human van Daniel Pink. Ook kun je goed op de hoogte blijven door relevante wetenschappelijke artikelen te lezen. Zo kun je lid worden van de Harvard Business Review of een relevante nieuwssite volgen.

Blijf je sales skills ten alle tijden ontwikkelen, maar onthoudt…”Make a customer, not a sale!” – Katherine Barchetti