Het klinkt misschien logisch. En toch is het in de praktijk vaak lastig: weten waar je met jouw bedrijf naartoe wilt. Het risico bestaat namelijk dat je snel geleid wordt door de waan van de dag. Met als gevolg dat je jouw doelen op de lange termijn niet behaalt. Met de volgende vijf stappen bepaal jij jouw stip op de horizon.

Strategie en inzicht

Het begint daarom voor ondernemers met strategie en inzicht. Waarom besta jij als bedrijf. Wat is de stip op de horizon? En weet je met welke strategie jij die stip op de horizon wilt bereiken? Als je dit inzicht hebt, dan weet je waar je op moet sturen. En kan je ook KPI’s bepalen. Dit zijn cijfers die weergeven of je op de goede weg bent om jouw doel(en) te behalen.

Fundament leggen

Je weet nu waar je naar toe wilt. Dan is het tijd om het fundament op orde te brengen. In het fundament van jouw bedrijf zitten bijvoorbeeld je bedrijfsprocessen, functieprofielen en beleidsstukken. Zodat iedereen binnen jouw bedrijf weet waar hij/zij voor verantwoordelijk is. En welke output er wordt verwacht.

Optimalisatie van je organisatie

Als je doel duidelijk is en het fundament is gelegd, dan kan je gaan verbeteren. Je kan processen optimaliseren. Bijvoorbeeld door werkzaamheden te automatiseren. Of verspillingen weg te nemen. Maar denk ook aan het opleiden en ontwikkelen van medewerkers. Dit draagt allemaal bij aan het versterken van je bedrijf.

Expansie

Expansie is een manier om de waarde van je bedrijf nog verder te vergroten. Dat kan door omzetgroei. Maar ook door het doen van een overname. Of het opzetten van een franchise. Hoe je het ook doet: omdat het fundament voor je bedrijf staat als een huis, ben je schaalbaar.

Strategische keuzes

Dit is het moment dat je de strategische keuze maakt voor jouw bedrijf. Wil je zelf in de operatie blijven werken? Of wil jij je handen vrij hebben om een nieuwe uitdaging aan te pakken? En wil je jouw bedrijf verkopen? Of zie je een overdracht aan de volgende generatie meer zitten. Als je aan de voorgaande stappen hebt gewerkt, staat er een volwassen bedrijf. Dat geeft jou de ruimte om de keuzes te maken die jij wilt.