Voor het verkopen van je product zijn de producteigenschappen niet alles bepalend om daadwerkelijk te kunnen verkopen. De producten kunnen nog zo goed bij de behoefte van de klant passen, maar als het niet op de juiste manier bij de klant onder de aandacht gebracht wordt dan zul je nog steeds niets verkopen. Uiteraard is de prijs en de locatie ook belangrijk om een product daadwerkelijk te verkopen. In dit artikel gaan alleen specifiek in op de promotie van de winkel.

Presentatie laten afhangen van de behoefte van de klant

Bij het presenteren van de producten is het ontzettend belangrijk om producten die bij elkaar passen bij elkaar te houden. Wanneer je daarnaast ook nog eens over producten beschikt die elkaar kunnen aanvullen dan is het nog beter. De kans is dan aanwezig dat je ook direct meer kunt verkopen. Dat komt omdat de klant al een bepaalde koopintentie heeft en je kunt met die producten daar gemakkelijk op aanvullen. Een simpel voorbeeld hiervan zijn de mosselen, mosselgroente en een mosselpan.

Bepaal de indeling op basis van het seizoen

Voor je vaste klanten kan het geen kwaad om op zijn tijd wat verandering aan te brengen. Uiteraard geen grote veranderingen, maar zo kan het verstandig zijn om bij een sportzaak net voor de start van een voetbalseizoen de voetbalschoenen iets meer in de spotlights te zetten. Dan speel je in op het huidige seizoen en ziet daarnaast je winkel ook niet altijd hetzelfde eruit.

Presenteer met het juiste etalagemateriaal

Om bepaalde producten echt goed te laten opvallen is het gebruik van etalagemateriaal essentieel. Je kunt daarmee impulsaankopen van lowbudget producten forceren, maar ook de belangrijkste producten van jouzelf en de klant duidelijk onder de aandacht brengen. Mocht je zelf nog niet veel ervaring hebben in het juist inrichten van de winkel met etalagemateriaal. Dan kun je altijd een expert inschakelen op het gebied van visual merchandising zodat het juiste etalagemateriaal in de winkel terechtkomt.