Gefeliciteerd: je hebt jezelf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bent nu officieel zelfstandig ondernemer. Je hebt een sterk ondernemingsplan en alle energie om volop van start te gaan. Één belangrijk ding ontbreekt nog: de klanten. Vaak vinden ondernemers de eerste klanten in hun eigen netwerk. Maar hoe ga je daarna verder? Hoe vergroot je je netwerk? Met de volgende vijf tips voor een effectief gebruik van jouw persoonlijke LinkedIn pagina kan jij jouw netwerk én jouw onderneming een grote boost geven.

 

1. Val op met je hoofdlijn

Veel ondernemers hebben in hun hoofdlijn staan “Eigenaar bij bedrijf x” of “Ondernemer bij bedrijf y”. Zonde! Je bedrijfsnaam zegt vaak weinig over de diensten, die jouw bedrijf aanbiedt. Ook val je zo niet echt op in de zoekresultaten. Zorg daarom ervoor dat je hoofdlijn al gedetailleerde informatie bevat over wat jij / jouw bedrijf doet. Ben je voor jezelf begonnen als fotograaf? Zorg dan dat het woord ‘fotograaf’ terugkomt in jouw hoofdlijn, zodat mensen een beter idee hebben van wat jij hen te bieden hebt. Ook kun je ervoor kiezen om op te vallen door het gebruik van speciale tekens in je hoofdlijn, zoals vinkjes (✔) of pijltjes (►). Deze kun je eenvoudig kopiëren en plakken.

 

2. Trefwoorden als sleutel voor een goede samenvatting

Ook het potentieel van de samenvatting wordt niet altijd even goed benut door ondernemers. Dit is een mooie plek om trefwoorden, die jouw bedrijf beschrijven, te vermelden. Denk daarbij in de woorden van jouw doelgroep. Stel je bent een online marketing bureau begonnen, dan zal jouw doelgroep eerder op zoek zijn naar iemand die hen helpt om hoger te komen in de Google zoekresultaten, dan iemand die verstand heeft van SEO of SEA – terwijl dit uiteindelijk hetzelfde betekent. Let dan ook op dat je niet alleen technisch vakjargon gebruikt in jouw samenvatting, maar ook  de woorden van jouw doelgroep: “Ik help bedrijven hoger te komen in de Google zoekresultaten.” Dit zorgt er niet alleen voor dat jouw samenvatting begrijpelijker wordt voor potentiële klanten, maar zorgt ook dat je hoger in de Google zoekresultaten komt als jouw klanten zoeken op deze trefwoorden.

 

3. Op zoek naar potentiële klanten

Bij LinkedIn kun je zien welke personen jouw persoon jouw profiel hebben bezocht. Dit is een functie waar je goed gebruik van kunt maken! Wanneer jij op zoek gaat naar potentiële klanten en hun profiel bekijkt, kunnen zij dit namelijk zien. Uit nieuwsgierigheid kijken deze gebruikers vaak ook naar de gebruiker, die hun profiel bezocht had. Dit is dus een goede mogelijkheid om klanten naar jouw profiel te lokken.

 

4. Aanbevelingen

Aanbevelingen op LinkedIn zijn ongeveer hetzelfde als referenties. Altijd handig! Als je een tevreden klant hebt, kun je vragen of deze een aanbeveling voor jou wil schrijven op LinkedIn. Dit maakt jouw pagina persoonlijker en kan potentiële klanten een goede indruk geven van jouw manier van werken. Je kunt dit gemakkelijk doendoor het profiel van een klant te bezoeken en bij de drie puntjes op ‘Vragen om aanbeveling’ te klikken.

 

5. Post berichten

Als laatste raden we aan om ook vooral actief gebruik te maken van je LinkedIn pagina. Dus post berichten over je werkzaamheden, de ervaringen die je opdoet of een project waar je recentelijk mee bezig bent geweest. Zo krijgen jouw connecties een beter beeld van wat jij doet. Als jouw eigen connecties deze berichten leuk vinden of reageren, zien jouw tweedegraads connecties dit op hun tijdlijn. Zo komen op een natuurlijke manier meer mensen in aanraking met jouw diensten. Zorg er dan ook voor dat je berichten interessant of vermakend geschreven zijn, zodat het interesse van tweedegraads connecties gewekt wordt!

Heel veel succes met jouw onderneming!