Het leven van voor het coronavirus lijkt nog ver weg, en dat is het waarschijnlijk ook. Toch is het aan te raden om alvast te bedenken wat je als ondernemer gaat doen na de coronacrisis. Dat de economie is een recessie komt wanneer het ‘normale’ leven weer op gang komt is een feit. Maar hoe doorsta je dit het beste als bedrijf? Dit en meer leggen we je graag uit in deze blog. 

 

Het nieuwe ‘normaal’

Het normale leven laat voorlopig nog op zich wachten. De impact van het coronavirus op onze samenleving en de rest van de wereld is enorm. Hoe moet het verder in de toekomst? Het kabinet is druk bezig met het vinden van een oplossing, maar dit zal niet in een keer lukken. De komende tijd zullen we moeten wennen aan het nieuwe normaal van de 1,5 meter-samenleving. Er worden verschillende richtlijnen uitgedacht en/of zelf door ondernemers bedacht. Hoe richt je bijvoorbeeld jouw winkel, kapsalon, restaurant in en welke richtlijnen hanteer je nou op kantoor? 

 

Voorbereiden voor na de coronacrisis 

Zodra de overheid de maatregelen versoepelt, zullen steeds meer consumenten het werk weer oppakken. Er zal minder tijd besteed worden aan entertainment, maar internetvideo’s, social media en het nieuws zullen steeds meer tijd van de consument in beslag nemen. Een paar andere interessante feiten: 

 

  • Korte video’s worden steeds populairder met een stijging van 23% dagelijkse actieve gebruikers in februari 2020 ten opzichte van februari 2019. 
  • De e-commerce steeg met 11% voor consumenten ouder dan 30 jaar blijkt uit gegevens van QuestMobile. 
  • 77% van de ondernemers geeft in een onderzoek van Dentsu Aegis aan al bezig te zijn met proactieve herstelplannen. 

 

Blijf zichtbaar als onderneming 

De consument hecht veel waarde aan veiligheid en een goede gezondheid. Tijdens deze crisis is er voornamelijk gezocht naar gezonde voeding en het zelf bereiden van maaltijden. Heb je een onderneming in de horeca branche? Speel hier op in door Do-It-Yourself pakketten aan te bieden of met gebruik van social media advertenties over gezonde voeding te verspreiden. Zo blijf je top-of-mind bij jouw (potentiële) klanten. 

 

Stijgende conversies en dalende kosten in tijden van de coronacrisis 

Het klinkt bijna te mooi om waard te zijn. Door de coronacrisis vermindert de concurrentie van andere bedrijven met adverteren waardoor de kosten voor online adverteren (cps’s) dalen. Dit is jouw kans om hier gebruik van te maken. Daarnaast liggen er veel kansen op het gebied van telefonische conversies. Doordat mensen meer thuis zitten zien we het aantal conversies per telefoon flink stijgen. Als we gegevens van de maanden januari en februari van voor de coronacrisis vergelijken met 16 maart tot en met 14 april zien we dit: 

 

Bied populaire diensten ook na de coronacrisis aan 

Kijk ook naar andere initiatieven zoals het aanbieden van verfpakketten als kapsalon of blijf in contact met klanten door te videobellen. Pakt dit goed uit? Blijf dit dan ook na de crisis aanbieden. Herken trouwe klanten en laat weten dat je hun dankbaar bent met een beloning. Zodra de situatie verbeterd, moet je als onderneming bekend zijn bij jouw (potentiële) klanten.

 

Blijf niet stilzitten maar werk vooruit 

Ga niet bij de pakken neerzitten maar gebruik deze tijd goed. Kijk als onderneming naar zaken die zijn blijven liggen en waar je nu juist aan kan werken. Denk aan:

 

Trotsere Nederlanders na de crisis

Uit onderzoek blijkt dat het gevoel van trots na de crisis zal groeien. Is een van jouw USP’s (Unique Selling Points) dat je een Nederlands product hebt? Laat dit dan zien. Zulke uitingen zullen vooral bij de jongere doelgroep gewaardeerd worden. Maar denk verder dan dat. Wees voorbereid op een toenemende vraag zodat je niet beperkt wordt door leverproblemen. Alles met oog op de toekomst. 

 

Wij staan voor jou klaar

Heb je een online marketing vraagstuk en kun je wel wat hulp gebruiken? Schrijf je dan in voor een gratis één op één videogesprek met een van onze specialisten. Wij geven je graag advies over hoe je dit het best kunt aanpakken. Ben je onzeker over de toekomst van jouw onderneming? Maak dan vrijblijvend een afspraak en wij ontwikkelen samen met jou een passende online strategie!