Naast concrete financiële resultaten wordt in veel bedrijven ook de medewerkerstevredenheid jaarlijks gemeten. Tevreden medewerkers leveren namelijk een belangrijke bijdrage aan het bedrijfsresultaat, zie bijvoorbeeld de ADP-publicatie ‘Betrokkenheid: de belangrijkste drijfveer voor bedrijfsprestaties’.

Daarnaast zijn er duidelijke signalen dat met name jonge medewerkers veel waarde hechten aan MVO binnen hun werkkring én dat een actief MVO-beleid de tevredenheid positief beïnvloed. MVO is dus een mogelijkheid om medewerkers aan je organisatie te binden. Hoe bereik je deze klassieke win-winsituatie?

In een artikel van Effectory wordt een aantal tips gegeven voor een goed opgezet medewerkerstevredenheidsonderzoek:

  1. Meet meer dan medewerkerstevredenheid
  2. Betrek de medewerkers bij het onderzoek voor het beste resultaat
  3. Garandeer anonimiteit van medewerkers tijdens het onderzoek

Ook bij ADP vindt dit jaarlijkse onderzoek plaats en vragen over het MVO-beleid zijn daarvan onderdeel. De medewerkers van ADP lieten hun waardering duidelijk blijken voor de hernieuwde aandacht voor MVO sinds 2016. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek van 2017 liet een positieve stijging van 55% zien ten opzichte van 2016.

Op de vraag hoe tevreden medewerkers zijn over de stimulering om zelf mee te doen aan MVO-activiteiten was zelfs een stijging van 67% te zien ten opzichte van 2016.

Geleerde lessen

In een rapport van GoodUp over het verband tussen MVO-beleid van bedrijven en tevredenheid van medewerkers, wordt aangegeven dat er een directe relatie bestaat. “Het MVO-beleid wordt steeds bepalender voor medewerkers of ze bij een bedrijf gaan werken, hoe bevlogen ze zijn en of ze er willen blijven werken.”

Mijn persoonlijke ervaring is dat communicatie een belangrijk onderdeel is bij MVO-activiteiten. Indien een bedrijf niet laat weten aan de medewerkers wat het voor initiatieven ontplooit op MVO gebied, dan kunnen de medewerkers er nog steeds ontevreden over zijn.

Goed MVO-beleid

Een goed MVO-beleid (incl. goede communicatie erover) draagt dus bij aan meer betrokken medewerkers. En de voordelen daarvan zijn duidelijk. Medewerkers zijn:

  1. Trotser; bevelen de organisatie aan bij anderen.
  2. Gezonder; zijn minder vaak ziek.
  3. Energieker; zetten zich meer in voor hun werkgever en collega`s.
  4. Meer tevreden; halen het beste uit zichzelf.
  5. Engaged; voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie en zoeken minder snel een andere baan.
  6. Hulpvaardiger; altijd bereid anderen te helpen.
  7. Enthousiaster; richting de klant en kritisch naar zichzelf toe.
  8. Ondernemend; eigen initiatief tonend om de organisatie te verbeteren.

Een typische win-win-winsituatie: goed voor de medewerker, goed voor het bedrijf en goed voor de maatschappij. Daar worden we allemaal beter van.