Door de corona-lockdown zijn helaas veel beurzen en zakelijke events niet doorgegaan in 2020. Waar voor B2B-marketing beurzen een belangrijke leadgenerator zijn er dit jaar nauwelijks nieuwe leads binnengehaald via dit kanaal. Door budget meer te verspreiden tussen beurzen en online marketing worden B2B bedrijven in de toekomst minder afhankelijk van 1 lead-kanaal. Veel bedrijven zijn gaan samenwerken met een goed online marketing bureau om de transitie naar online te versneller. 

 

Verschil tussen online marketing B2B en B2C

Online marketing voor het B2B is in de basis niet heel anders dan voor de consumentenmarkt.  Belangrijk zijn een goede websites, kanalen die zorgen voor verkeer naar de website en de juiste instellingen van de analytics. Zorg er dus voor dat dit op orde is. Heb je nog niet voldoende verkeer naar je website. Begin dan een onderzoek naar welke kanalen interessant zijn. Start hierbij met Google Ads, LinkedIn en Bing. Krijg je die kanalen op orde dan kan je zeker de juiste doelgroep aantrekken. 

 

Wat wel echt anders is tussen de B2B en B2C is het verkoopproces. Verkoop je bijvoorbeeld software aan bedrijven of zware machines dan zal een bezoeker op je website echt niet meteen online over gaan tot een aankoop. Deze customer journey kan soms wel maanden duren. Het is belangrijk dat je die gegevens weet te achterhalen van een website bezoeker die nodig zijn om in contact te komen. Bijvoorbeeld door interessante whitepapers aan te bieden in ruil voor een emailadres. 

 

Deze emailadressen kan je gebruiken om geautomatiseerde emails. Zo blijf je een lange tijd onder de aandacht bij de potentiele lead. Probeer in de vervolgmails steeds weer nieuwe gegevens te achterhalen om uiteindelijk op het juiste moment toe te slaan en van de lead een klant te maken. 

 

B2B-content marketing

Content marketing is wat later op gang gekomen vergeleken met veel B2C-bedrijven. Dit is een voordeel voor B2B-bedrijven die nu starten met goede content. Doordat er nog minder concurrentie is op zoekwoorden zal je nu nog redelijk eenvoudig een goede organische plek krijgen in zoekmachines. Het is dus slim om nu te starten met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en vervolgens te investeren in goede content voor op je website. Heb je hier nog voldoende tijd voor? Dan is het verstandig om een content marketing bureau in te schakelen. Zij helpen je dan met het schrijven van unieke content die over het algemeen goed scoort in zoekmachines. 

 

Automatiseer je marketing

Wanneer je serieus aan de slag gaat met whitepapers en opvolging per email, dan merk je al snel dat het veel tijd kost om alles goed en tijdig bij te houden. B2B marketing kan je dan ook niet los zien van marketing automation. De tool der tools om dit goed in te stellen is HubSpot. Centraal in deze tool staat het (gratis) CRM systeem. In dit CRM systeem wordt automatisch het gedrag van al je leads bijgehouden. Verder kan je automatische mails, chats en afspraken inregelen. Je kan ook je sales-leads zou instellen dat jouw salesteam automatisch een actie krijgt wanneer het tijd is om contact op te nemen met een potentiele klant. Andere sales automation software zoals Salesforce en 365Dynamics zijn ook prima CRM systemen, maar zijn nog niet zover om websites lead goed te volgen tot het juiste moment om contact op te nemen.