Heb je al een tijdje een website of webwinkel, maar valt de omzet tot nu toe wat tegen? Dat kan een aantal oorzaken hebben. Kijk eens kritisch naar je verkoopstrategie en de inhoud van jouw website. En hoe zit het eigenlijk met je gebruiksvriendelijkheid van jouw website? Dit zijn allemaal elementen die van invloed kunnen zijn op jouw conversie, oftewel de mate waarin jouw producten of diensten afgenomen worden.

Onderschat goede content niet

Heb je een aantal pagina of je website waar maar een paar regels tekst op staan? Of juist heel veel tekst, met weinig witruimte en geen afbeeldingen? Dan weet je gelijk waar je mee aan de slag moet. Goede content is namelijk een van de belangrijkste onderdelen als het aankomt op conversie. Schrijf daarom niet alleen teksten die informatie zijn, maar ook lekker lezen. Deel de pagina vervolgens overzichtelijk in met duidelijke tekstblokken, zodat de lezer snel de benodigde informatie kan vinden. Onder content valt overigens niet alleen tekst, maar ook de afbeeldingen op je pagina. Zorg als je een webwinkel hebt dus altijd voor duidelijke productfoto’s. Zo weet de bezoeker wat hij koopt en zo kom jij een stuk betrouwbaarder over dan met een vage foto waar het artikel niet goed op te zien is.  

 

 

De snelheid van jouw website

Een ander belangrijk onderdeel is de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Daaronder valt bijvoorbeeld de snelheid van de website. Want winkelen in een webshop waar je steeds moet wachten tot de juiste pagina is geladen wordt niemand vrolijk van. Doe daarom regelmatig een speedtest hoe snel jouw website is. Is deze traag? Dan kunnen de vele afbeeldingen op je website de boosdoener zijn. Online zijn er een aantal converters te vinden waarmee je foto’s kleiner maakt en dus de website minder zwaar. Zorg daarnaast dat je website mobielvriendelijk is. Want tegenwoordig zitten we een groot gedeelte van de dag op onze mobiele telefoon. Met mobielvriendelijk bedoelen we dat deze niet alleen goed wordt weergegeven op de smartphone, maar ook andere mobiele apparaten zoals tablets. In vaktermen heet dit ook wel mobile responsive. Om te kijken of jouw website hieraan voldoet. Is jouw website gevuld met goede content en ook nog eens gebruikers- en mobielvriendelijk, dan zal deze ook een hogere ranking krijgen in de zoekresultaten van Google.

Houd je conversie bij

Om te kijken hoe het met je omzet gesteld is, is het noodzakelijk om je conversies goed bij te houden. Dit doe je door te meten via tools als Google Analytics. Zo kan je zien of je huidige omzet voldoet aan je doelen. Kom je na een aantal metingen tot de conclusie dat je graag meer rendement uit je onderneming of webwinkel moet of wilt halen? Schakel dan een specialist in op het gebied van conversie optimalisatie. De specialist optimaliseert jouw website op de belangrijkste punten en maakt dit proces voor jou geheel inzichtelijk. Ook kan deze je helpen met het samenstellen van kwalitatieve content.