Dagelijks worden er in Google miljarden zoekopdrachten ingevoerd. Van al deze zoekopdrachten is één op de vijf locatie gericht. Mensen zoeken naar een bedrijf, product of dienst in een bepaalde regio, stad of dorp.

Richt jouw bedrijf zich specifiek op een bepaalde regio? Oftewel: bied je jouw producten of diensten aan vanuit een specifieke locatie? Dan is local SEO voor jou erg belangrijk om klanten te genereren vanuit Google. Met local SEO zorg je ervoor dat je zichtbaar bent in Google wanneer iemand zoekt naar jouw product of dienst in jouw regio. Bijvoorbeeld een kapper in Haarlem, Italiaans restaurant in Nijmegen of een online marketing bureau in Rotterdam.

Hedendaagse zoekresultaten Google

Want hoe zien de Google zoekresultaten er tegenwoordig uit? Op desktop krijg je eerst Adwords advertenties te zien, tot maximaal vier advertenties. Daaronder zie je de lokale zoekresultaten: een Google Maps kaart met bedrijfsvermeldingen eronder. Pas daaronder zie je de organische zoekresultaten (SEO).

Google zoekresultaten printscreen

Door de AdWords advertenties en de Google Maps kaart zie je dat je wel heel ver naar beneden moet scrollen om de organische zoekresultaten te zien. Op een smartphone of tablet is dit nog erger. Dus al sta je met SEO op de eerste pagina, dan moet je als nog meer uit de kast trekken om goed zichtbaar te zijn en websitebezoekers te genereren.

De oplossing: Google My Business

Dus wil je extra goed zichtbaar zijn in Google op locatie gerichte zoekopdrachten? Dan is Google My Business een must have. Met een Google My Business (ofwel Google mijn bedrijf) vermelding word je zichtbaar in de lokale zoekresultaten van Google én in Google Maps. En dit is helemaal GRATIS.

Google My Business optimalisatie tips

Het aanmaken en optimaliseren van een Google My Business vermelding is vrij simpel, maar je moet het wel goed doen.

  1. Maak je profiel zo volledig mogelijk

  2. Het klinkt heel logisch, maar nog steeds zie je vaak Google my Business accounts die niet volledig zijn ingevuld. Dan mist er bijvoorbeeld een telefoonnummer, foto’s of is er geen categorie ingevuld. Streef naar een profiel dat 100% volledig is.

  3. Plaats een keyword in je bedrijfsnaam

  4. Voeg jouw belangrijkste keyword toe aan je bedrijfsnaam. Het moet uiteraard wel passen binnen het plaatje, dus het zoekwoord moet beschrijven wat je werkzaamheden zijn.

    Nicky’s Massage in Zeist heeft bijvoorbeeld het keyword ‘Zeist’ toegevoegd aan haar bedrijfsnaam.

    Google my business SocialLane

    Het online marketing bureau SocialLane heeft het ook slim aangepakt.

  5. Voeg meerdere bedrijfscategorieën toe

  6. Wist je dat je ook meer dan één bedrijfscategorie kan toevoegen aan je account? Hier moet je echt gebruik van maken. Kies categorieën die zo specifiek mogelijk maar wel representatief zijn voor je bedrijf. Bekijk hier veelgebruikte bedrijfscategorieën.

    Bedrijfscategorieën Accountantskantoor

  7. Houd je informatie actueel

  8. Het is heel erg belangrijk om alle informatie over je bedrijf actueel te houden. Wijzigen je openingstijden? Pas het gelijk aan in je Google mijn bedrijf account. Het is ook mogelijk om afwijkende openingstijden toe te voegen voor bijvoorbeeld feestdagen.

  9. Voeg afbeeldingen toe

  10. Google My Business vermeldingen met foto’s krijgen 35% meer kliks naar hun websites dan vermeldingen zonder foto’s. Voeg daarom meerdere foto’s toe aan je account. Bijvoorbeeld foto’s van binnen, buiten, je personeel aan het werk en foto’s van het hele team.

  11. Verzamel zoveel mogelijk reviews

  12. Reviews zijn een van de belangrijkste ranking factoren voor een vermelding op Zoeken (de zoekresultaten) of Maps (Google Maps). Verzamel zoveel mogelijk (positieve) reviews en beantwoord deze allemaal. Beantwoord ze vriendelijk, bedank ze voor hun review en wees kort en krachtig.

    review google mijn bedrijf YoungCapital

  13. Voeg Google posts toe

  14. Sinds 2017 is de nieuwe feature van Google My Business beschikbaar: Google Posts. Met deze tool kan je jouw content direct laten zien in de Google zoekresultaten. Zo breng je eenvoudig nieuws, acties, evenementen of producten en diensten onder de aandacht.

    Google posts Google

  15. Voeg structured data toe aan je website

  16. Op je website heb je vast en zeker je adres en contactgegevens staan. Super! Nu kan je nog iets doen waardoor je het voor Google makkelijker maakt om je adres sneller te herkennen: het toevoegen van structured data. Wanneer Google ziet dat al je gegevens op je website hetzelfde zijn als in Google My Business, zorgt dit voor meer vertrouwen en zal je beter ranken met je bedrijfsvermelding. Op Schema.org kan je voorbeelden vinden van structured data.

Als je bovenstaande optimalisaties uitvoert, dan zal je bedrijf vaker en hoger getoond worden in Google Maps. Ben je benieuwd naar wat je nog meer allemaal kan doen om online en offline zichtbaar te zijn? Lees dan ook onze andere marketing blogs.