Een zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist analyseert, evalueert en implementeert wijzigingen in websites, zodat deze zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit betekent het maximaliseren van het verkeer naar een site door de pagina rangschikking binnen de zoekmachines te verbeteren.
Simpel gezegd, in de woorden van SEO.com: “het is de taak van de SEO specialist om uw website bovenaan de resultaten van de zoekmachine te laten verschijnen”. Tien jaar geleden zag die baan er heel anders uit dan nu, en het vereist een geheel nieuwe aanpak vergeleken met wat toen nodig was.
Een moderne specialist moet een probleemoplosser en beslisser zijn, met de mogelijkheid om relevante en boeiende inhoud te ontwikkelen. U kent het oude adagium: ‘Inhoud is koning?’, Moderne SEO-specialisten weten dat zoekmachines steeds meer waarde hechten aan inhoud van hoge kwaliteit – die altijd trefwoorden of woordgroepen bevat die het verkeer naar een site vergroten.
De zoekmachine optimalisatie specialist kan ook testen en verschillende testtechnieken voor zoekmachines, website-lay-outs en advertenties voor zoekmachine-optimalisatie testen en implementeren. Ze weten ook hoe belangrijk interne links zijn en het vermogen om problemen op te lossen komt van pas bij het zoeken naar de beste locaties en de beste benadering van interne links.
Sommige experts richten zich op een lokale markt zoals bijvoorbeeld een SEO-specialist Amsterdam analyseert websites voor verbeteringen, heeft een grondige kennis van trefwoordenonderzoek, begrijpt SEO-copywriting en dient goede afwegingen te maken. Een minimum van één tot drie jaar webervaring is vereist voor de positie van SEO Specialist, inclusief kennis van HTML, CSS, programmeertaal en bloggen. Een goede samenvatting van wat de SEO-specialist echt doet is met dit artikel hopelijk weergegeven.
Als SEO-specialist moet u:
- Programmeren in HTML, CSS en JavaScript om ervoor te zorgen dat de site toegankelijk en gemakkelijk te volgen is en voor meer interactie met bezoekers kan zorgen- dit kan het werken aan video en PDF’s met zich meebrengen;
- Pay-per-click (PPC) campagnes uitvoeren om de omzet te vergroten door gesponsorde online advertenties;
- Originele inhoud voor webpagina’s schrijven – afgestemd op de doelgroep;
- Technische aanbevelingen doen aan ontwikkelaars doen;
- Constant controleren van de zoektermen, rangschikking en analyses om de prestaties van websites van klanten te controleren en verbeteringsaanbevelingen te doen;
- Contact leggen met andere bedrijven (gelieerde ondernemingen) over mogelijkheden voor het opbouwen van links, om klanten naar hun websites te leiden;
- Gebruik van user experience en optimalisatiemethoden voor conversiepercentages om bezoekers tot meer actieve gebruikers te maken en om de prestaties van de website te verbeteren;
- Doelgericht en loyaal verkeer naar een website leiden door community building;
- Gebruik van sociale media om inhoud te verspreiden en meer externe sites aanmoedigen om naar uw inhoud te linken, zodat uw site meer autoriteit krijgt;
- Ontwikkelen en integreren van contentmarketingstrategieën;
- Toezicht houden op de algoritmen die door de zoekmachines zijn ingesteld om op de hoogte te blijven van wijzigingen.