Social media marketing, ben jij er al mee bezig? Iedereen kent het sociale medium Facebook wel. Je kan er makkelijk een bedrijfspagina aanmaken, zodat mensen het laatste nieuws en leuke acties kunnen volgen. Maar niet iedereen weet dat er voor marketeers en ondernemers veel meer mogelijkheden zijn. Heb je er ooit over nagedacht om te beginnen met Facebook adverteren? Marketeers zijn er dol op. Lees snel de 5 redenen waarom!

1. Het is het sociale medium met de meeste bezoekers

Met wereldwijd meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand, waarvan 10 miljoen unieke bezoekers in Nederland, heeft Facebook een erg groot bereik. Wanneer je een klein deel van deze mensen bereikt kan jouw advertentie al veel effect hebben.

2. Direct resultaat voor relatief lage kosten

Nadat je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, kun je vrij eenvoudig een Facebook advertentie-account opzetten. Hiermee kun je jouw Facebook marketing naar het volgende niveau trekken, door te beginnen met betaald te adverteren. Een advertentie opzetten is vrij makkelijk, wel is het belangrijk dat je over een aantal punten goed hebt nagedacht. Wie wil je bereiken? Hoe ga je de aandacht trekken? Wat is je budget? Advertenties worden snel, binnen ongeveer een half uur, goedgekeurd door Facebook. Hierna kun je relatief rap resultaat zien. Het is daarmee vele malen efficiënter dan traditionele media.

Mensen denken vaak dat adverteren op sociale media erg prijzig is. Dit is echter niet waar. Je kan vrij gemakkelijk een behoorlijk aantal vertoningen genereren onder jouw doelgroep met een beperkt budget. Je hebt zelf de controle over je advertentiebudget en schema-instellingen. Zo hou je zelf in de hand hoeveel je uitgeeft. Uit onderzoek blijkt dat afhankelijk van jouw branche je tussen de €0,35 en €2,50 per klik kwijt bent. Dit ligt fors lager dan de kosten per klik op bijvoorbeeld LinkedIn.

3. Je kan precies de mensen bereiken die je wilt bereiken

Waarom is adverteren op Facebook zo effectief? Dit komt door de mogelijkheid om het juiste bericht, op het juiste moment naar de juiste mensen te sturen. En dat is nou net waar het bij marketing om draait! Facebook verzamelt erg veel data, elke actie wordt opgeslagen. Deze informatie kun je vervolgens als adverteerder gebruiken om jouw doelgroep te targetten. Met haar vele segmentatiemogelijkheden kun je dus heel gericht adverteren op Facebook. Hierbij een aantal targeting mogelijkheden om je een idee te geven:

  • Demografische gegevens: locatie, leeftijd en geslacht
  • Talen
  • Interesses
  • Opleiding
  • Connecties met Facebook pagina’s
  • Koopgedrag
  • Acties op jouw website (retargeting)

Om de juiste mensen te bereiken is het belangrijk je doelgroep in kaart te hebben gebracht. Op basis daarvan moet je de juiste instellingen vinden, dit kan door de targeting mogelijkheden slim te combineren.

4. Er zijn meerdere advertentiemogelijkheden

Waar je bij display advertising, via het Google Display Netwerk, maar één of twee afbeeldingen kan toevoegen, heb je op Facebook veel meer mogelijkheden. Zo heb je naast enkele afbeeldingen ook de volgende mogelijkheden: een collectie, een carrousel-advertentie, een Facebook canvas of een diavoorstelling.

De focus op Facebook ligt duidelijk op beeld. Hierin werken video’s het beste. Ze trekken meteen de aandacht en zijn daarom super populair. Wereldwijd wordt er dagelijks zo’n 100 miljoen uur aan video bekeken op het sociale medium.

Op Facebook kun je naast in het nieuwsoverzicht ook op Facebook Messenger, Instagram en het Facebook Audience Network adverteren. Al met al zijn er dus talrijke mogelijkheden om te zorgen dat Facebook advertenties het gewenste resultaat gaan binnenhalen.

5. Je kan er veel meten, en meten = weten

De sleutel tot advertentie succes is: testen, testen en nog meer testen. Dit kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Alleen zo kom je erachter wat wel en niet werkt. In de Facebook advertentie omgeving, Facebook Business Manager, vind je onder andere de volgende statistieken: bereik, kosten, weergave, klikken, opbrengsten en conversies. Op basis van deze gegevens kun je vervolgens gaan optimaliseren.

Het zal je verbazen in hoeverre de prestaties van verschillende advertentievormen kunnen verschillen binnen dezelfde doelgroep. De makkelijkste manier om dit te testen is via een a/b-test. Hier kun je goed zien welke advertentie het beste presteert. Het advies is dan ook, blijf testen en kiezen voor de best presterende advertenties. Zo krijg je na verloop van tijd het meeste waar voor je geld.

Start vandaag nog met adverteren op Facebook

Kortom, adverteren op Facebook is zeker interessant om uit te gaan proberen! Begin met een klein marketingbudget en ga testen wat wel en niet werkt. Met dit budget kun je een behoorlijk bereik generen onder een specifieke doelgroep. Creëer relevante advertenties en bereik je marketing doelen, zoals het opdrijven van conversies!