Je hoort het ene succesverhaal na het andere op het gebied van online marketing. Maar waarom ben jij er dan niet succesvol in? In dit artikel geef ik je 8 tips die je gegarandeerd helpen bij het formuleren en inzichtelijk maken van je online marketing strategie.

Tip 1: Bepaal je online doelstelling

Het lijkt misschien een open deur, maar zonder doelstelling sta je nergens. Je hebt geen succes: maar waar baseer je dat op? Vanaf welk punt heb je dan wél succes? Wanneer je geen doelstelling hebt (SMART) geformuleerd, dan heb je ook geen punt om naartoe te werken.

 

Wat is het doel van je onderneming? Stel je voor: je hebt een online omzet van € 100.000,- nodig om je kosten te kunnen dekken. Vervolgens ga je dan aan de hand van data bepalen wat de gemiddelde kosten per order zijn, zodat je daarop in een volgend stadium je kosten per medium kan bepalen. Je bepaalt je mediabudget dus in de eerste instantie niet vanuit een aanname of beschikbaar budget, maar je bekijkt hoeveel je nodig hebt om het beoogde doel te behalen

 

Tip 2: Zorg voor een goede inrichting van je statistiekprogramma’s

Meten = weten, ik kan het niet vaak genoeg zeggen binnen online marketing. Het voordeel van online marketing is dat echt alles meetbaar is, in tegenstelling tot radio/tv. Je weet precies hoeveel mensen je uiting heeft bereikt en welk deel vervolgens een interactie heeft gedaan.

 

Om on-site het gedrag van de bezoeker te kunnen meten, is het belangrijk om een statistiekprogramma hieraan te koppelen. Zelf maken wij in de meeste gevallen gebruik van Google Analytics, het is gratis en gemakkelijk te implementeren.

 

Gebruik data om je focus te bepalen

Aan de hand van je verzamelde data kan je vervolgens gerichter je budget toewijzen aan een specifiek middel. Er zijn 3 belangrijke factoren die je online omzet bepalen:

Het aantal bezoekers (traffic), het conversiepercentage (het aantal bezoekers dat vervolgens overgaat tot een aankoop) en de orderwaarde.

 

Het verhogen van je bezoekers of je conversiepercentage zorgen ervoor dat je online omzet ook verhoogt. Let op: zonder bezoekers is het onmogelijk om op een goede manier conversie optimalisatie toe te passen. Stap 1 is daarom het genereren van bezoekers naar je website, vervolgens ga je op basis van het gedrag de website optimaliseren.

 

Tip 3: Stel doelen in binnen Google Analytics

Het analyseren van gebruikers binnen je website of webshop is één, je wilt wel dat ze uiteindelijk het doel behalen (voor webshops zal dit een aankoop zijn, voor websites contact opnemen, invullen van een formulier of een offerte aanvragen).

 

Binnen Google Analytics kan je doelen instellen zodat je het conversiepercentage van het desbetreffende doel meet. Met deze gegevens kan je proactief sturen op het optimaliseren van je conversieratio. Ook wanneer je nog niet actief bezig bent met conversie optimalisatie, kan je er wel alvast voor zorgen dat het goed staat ingericht.

 

Tip 4: Zorg dat Google Analytics, naast je doelen, ook juist is ingericht

Om optimaal te meten, wil je bijvoorbeeld dat je eigen websitebezoeken (in de rol van beheerder/redacteur van de website) worden uitgesloten, zodat data niet vervuild wordt. Naast het uitsluiten van je eigen IP-adres zijn er nog een aantal andere factoren die belangrijk zijn om op de meest optimale manier het gedrag van bezoekers te meten.

 

Voor deze optimale inzet heb ik een Google Analytics handleiding geschreven, die je gratis kan downloaden zodat je op de juiste manier je verkeer meet.

 

Tip 5: Zorg voor een goede technische basis van je website

Om goed gevonden te worden én frustraties van je bezoeker uit de weg te gaan, zorg je voor een goede technische implementatie van je website. Google hecht waarde aan goede en snelle websites, vandaar dat ik altijd aanraad ervoor te zorgen dat de volgende zaken standaard worden meegenomen in een nieuwe website.

 

  • Een website migratie (tenzij je voor het eerst start met een website / alle url’s na migratie gelijk blijven)
  • Een .xml sitemap in je website
  • Een robots.txt bestand in je website
  • Search console gekoppeld aan je website waarin de sitemap is opgenomen
  • Een laadtijd van maximaal 2 seconden (hiervoor kan je Google Pagespeed Insights gebruiken)
  • Een SSL-certificaat (dit zorgt ervoor dat je website als kenmerk ‘veilig’ krijgt: voorheen vooral belangrijk voor webshops die met betaalverkeer te maken hadden, tegenwoordig rekent Google je erop af wanneer je het niet hebt.)
  • Een goed werkende 404-pagina
  • Geen dode links

Tip 6: Zorg voor een gedegen zoekwoordonderzoek

Wie bezoekers wil, zal eerst online gevonden dienen te worden. Er zijn verschillende traffic-kanalen om meer bezoekers naar je website of webshop te genereren. Denk aan e-mail, adverteren via Google AdWords en zoekmachine optimalisatie (SEO).

 

In 9 van de 10 gevallen raad ik altijd aan om eerst een gedegen zoekwoordonderzoek uit te voeren. Wanneer je organisch (onbetaald) goed gevonden wordt binnen zoekmachines, zal dit er uiteindelijk ook voor zorgen dat je advertentiekosten in AdWords lager zijn. Door het gebruik van goede landingspagina’s zal het algoritme van AdWords dit inzien en de kosten verlagen, tevens is het ook gebruiksvriendelijk voor de gebruiker om inhoudelijke en relevante informatie te tonen aan je bezoeker.

 

Hoe start je met een zoekwoordonderzoek?

Bepaal een aantal zoektermen waarvan je verwacht dat bezoekers hierop zoeken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Loop je eigen site door, maar ook die van je concurrenten. Een handige tool hiervoor is ubersuggest: deze tool geeft suggesties en hierbij ook direct het zoekvolume van de desbetreffende zoektermen.

 

Een andere manier om meer zoekwoord ideeën te achterhalen, is om de zoekterm in Google op te zoeken. Stel je voor: je bent een kledingwebshop en je verkoopt t-shirts. Wanneer je op ‘t-shirt’ zoekt, krijg je van Google al een aantal suggesties:

Hoe specifieker jouw zoekterm is, hoe specifiekere suggesties Google hierop zal geven.

 

Vervolgens kan je tools zoals de Google zoekwoordplanner of ubersuggest gebruiken om hierop het maandelijkse zoekvolume & de concurrentie hierop te bepalen. Op deze manier kan je bepalen welke zoektermen interessant zijn om meer content over te produceren. Op basis van het zoekvolume kan je inschatten hoeveel extra bezoekers dit je oplevert wanneer je hiermee bovenaan staat in Google (ga uit van 10-30% van het totale zoekvolume bij positie 1 t/m 3.

 

Tip 7: Meten = weten: essentieel voor je online marketing strategie!

Ik kan het niet vaak genoeg blijven roepen: ga uit van data en meet je inspanningen! Je hebt in het begin van dit artikel al gelezen dat het essentieel is om data te analyseren. Wanneer je bepaalde activiteiten uitvoert, wil je dat dit vervolgens het gewenste resultaat oplevert. Ben je bezig met SEO, zorg dan dat je in ieder geval iedere maand de posities analyseert van de zoektermen die je aan het optimaliseren bent. Dit kan met handige tools zoals SemRush of Ranktracker.

 

Zorg daarnaast ook dat je bekijkt of het aantal bezoekers naar de desbetreffende pagina’s groeit. Dit doe je door middel van Google Analytics.

 

Tip 8: Maak een keuze voor een samenwerkingsvorm om je online marketing strategie vorm te geven

Je hebt 3 keuzes in het uitvoeren van online marketing:

  1. Het volledig zelf uitvoeren met behulp van handige checklists (die ik je o.a. hierboven heb verstrekt). Let op: hierbij is vooral heel veel tijd mee gemoeid. Voordeel is dat je alles zelf in de hand hebt.
  2. Gedeeltelijk: je kan het werk gedeeltelijk uitvoeren en samenwerken met het online marketingbureau. Als online marketeer zijnde heeft dit altijd mijn voorkeur: de klant heeft alle kennis van de branche, het online marketingbureau kent alle insights om de kennis zo efficiënt mogelijk in te zetten. Een bijkomstigheid om je kennisniveau te vergroten is het volgen van een online marketing training.
  3. Volledige uitbesteding aan een online marketingbureau. Voordeel voor jou heeft hierbij dat je er het minst omkijken naar hebt. Echter, volledige afhankelijkheid raad ik je niet aan. Een extern online marketingbureau kan niet specialist voor ieder bedrijf zijn en input van de klant is essentieel om een betere samenwerking aan te gaan.

 

Hoe starten met je online marketing strategie?

Hopelijk heb ik je voldoende informatie gegeven zodat je in ieder geval antwoord kan geven op de vraag hoe je moet starten met je online marketingstrategie. Zorg dat de basis goed staat en je inzicht hebt in je doelen en kanalen. Wanneer je dat hebt, heb je het halve werk al verzet!