De meeste onder ons hebben een duidelijke mening over sales: ‘hate it or love it’! Waar de een zweert bij koude acquisitie, huivert de ander bij de gedachte van een sales pitch.

Sales vergt wat oefening

Mensen die geen voldoening halen uit verkoopgesprekken zullen minder gemotiveerd zijn in de sales aspecten van een baan. Dit kan ten koste gaan van klanten, en dus omzet. Ook het gebrek aan zelfvertrouwen kan een belemmering zijn op dit gebied. Sales bekijken vanuit een ander invalshoek kan positief bijdragen aan zelfvertrouwen en het werk zelfs leuker maken

We doen allemaal dagelijks aan sales

Bij sales denken we vaak aan de verkoop van producten en diensten. Volgens de schrijver Daniel H. Pink doen we allemaal aan sales in ons dagelijks leven zonder dat we hier altijd bewust van zijn. Zo verkopen we op de werkvloer ideeën aan collega’s en onderhandelen we over projecten en opdrachten. Ook dit kan als sales aangemerkt worden aangezien je een ander overtuigd van jouw ideeën, compromissen sluit en  concrete afspraken maakt. Het is dus de reputatie van sales dat sommige mensen doet huiveren.

Problemen vinden en oplossen

Probleemoplossend te werk gaan is een denkwijze dat je verkoop op de werkvloer een enorme boost kan geven. Dit betekend de samenwerking met de klant centraal stellen in plaats van het verkopen van je eigen diensten producten. De onderstaande 4 simpele stappen maken het makkelijk om sales te bekijken vanuit een ander perspectief.

  1. Denk vanuit de klant
  2. Luisteren
  3. Vragen stellen
  4. Waardepropositie

Door het volgen van deze simpele maar effectieve stappen sta je niet meer tegenover de klant maar zit je er naast. Problemen lokaliseren en samen met de klant oplossen door het aanbieden van de juiste oplossing. Meer weten over sales in het dagelijkse leven en hoe je dit kunt toepassen op het werk? Het boek  ‘To Sell is Human’ van Daniel H. Pink is een aanrader.