Mensen hebben het steeds vaker over Influencer Marketing. Als u nieuw bent met Influencer marketing en niet helemaal zeker weet wat dat betekent, dan bent u bij ons aan het juiste adres. We gaan het allemaal aan u uitleggen, te beginnen bij de meest voor de hand liggende uitgangspunten.

Wat is Influencer Marketing?

Influencer Marketing is in zijn meest basale vorm als een hybride van oude en nieuwe marketing tools, waarbij het idee van de celebrity endorsement wordt meegenomen in een moderne, inhoudelijke marketingcampagne. Het belangrijkste verschil is dat de resultaten van de campagne meestal een samenwerking tussen merken en influencers zijn.

Een Influencer marketing campagne: Casestudy

Een goed voorbeeld hiervan is Youtube beroemdheid PewDiePie. Hij werkte samen met de makers van een horrorfilm die zich afspeelde in de Franse catacomben onder Parijs en creëerde een serie video’s waarin hij uitdagingen onderging in de catacomben. Het was perfecte content voor de 27 miljoen abonnees van PewDiePie, en kreeg bijna het dubbele van de views als trailer van de film. Iedereen won.

Dat is het eenvoudige voorbeeld. Het is gemakkelijk voor te stellen dat een beroemdheid samenwerkt met een bedrijf om een product te pitchen, zelfs als de pitch een serie van 10 minuten video’s is in plaats van een tv-spot van 30 seconden. Maar mensen zouden het niet hebben over Influencer Marketing, als het niet veel meer toepassingen had. En de sleutel zit in het woord “Influencer”.

Wie zijn influencers? 

Influencers kunnen, in tegenstelling tot beroemdheden, overal zijn. Ze kunnen iedereen zijn. Wat hen invloedrijk maakt is hun grote aanhang op het web en binnen sociale media. Een influencer kan een populaire modefotograaf op Instagram zijn, of een goed gelezen cybersecurity blogger die tweets maakt, of een gerespecteerde marketing executive op LinkedIn. Binnen elke industrie zijn er invloedrijke mensen: je moet ze gewoon vinden. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan hun honderdduizenden (zo niet miljoenen) volgers, en dat is het doelpubliek waar je natuurlijk naar op zoek bent voor je Influencer marketing campagne.